Er bestaan veel artikelen op het internet over linkbuilding strategieën. Veelal bestaat dit uit tips, tools en andere gemakkelijk manieren om links te verzamelen of het backlink profiel te bekijken van de concurrent. Hier heb je natuurlijk verder helmaal niks aan als je op zoek bent naar een strategie. Zoiets is namelijk helemaal geen strategie, maar een opsomming van middelen die je zou kunnen gebruiken als je aan je strategie begint. In dit artikel leg ik een echte strategie. We zullen dit doen in handige stappen.

Stap 1: Wat voor links heb ik nodig om mijn doel te behalen?

Waar gaat mijn linkbuilding campagne over? Wat wil ik bereiken met deze linkbuilding campagne? Dit zijn goede vragen die jij jezelf kunt vragen. Linkbuilding kun je namelijk voor meerdere doelen gebruiken:

  • Meer (direct) verkeer
  • Opvallen
  • Indexatie
  • Autoriteit opbouwen
  • Anchor tekst (link profiel goed zetten of met een keyword hoger ranken)
  • Pagerank verhogen

Bekijk welke factoren jij op dit moment zoek in een link. Natuurlijk zou je alle elementen graag willen hebben, maar waar ben je nu specifiek naar op zoek en wat is de tijd die je beschikbaar stelt om het doel te behalen?

Stap 2: Hoe lang moeten deze links werkend blijven?

Wat is jouw linkbuilding strategie? Wil je permanente links van partners? Relaties opbouwen? Of wil je graag elke dag wat links plaatsen op social media websites. Deze links zullen waarschijnlijk sneller verdwijnen, maar zijn wel makkelijker te plaatsen. De keuze is aan jou.

Wat is je strategie? Probeer in ieder geval duidelijk te zijn. Wat voor type link heb je nodig en waar (wat voor soort website) moeten ze komen?

Stap 3: White hat, grey hat, black hat, kopen van links en spam

Tja, dat is nogal een titel. Ook hier moet je goed over na denken. Wat voor type website is dit? Welke risico’s wil ik nemen met mijn website. Je kunt beslissen om alleen maar white hat technieken te gebruiken. Niet tegen de policy van Google in gaan. Natuurlijk is dit goed. Je kunt ook beslissen om relevante goede links te kopen. Nu ben je natuurlijk al grey/black hat bezig. Het kopen van links is namelijk tegen de regels van Google, maar zou wel eens goed kunnen werken!

Welke keuze je ook maakt. Zorg dat je het goed uitvoert. Wees goed in je white hat activiteiten en zorg dat je krachtige links weet te regelen. Indien je de grey / black hat kant op gaat, weet dan zeker dat je dit op de slimst mogelijke manier uitvoert. Wees niet niet dom.

Indien je besluit om iedereen kapot te spammen, wees dan je ervan op de hoogte dat het strafbaar is. Verder heb ik het zelf niet zo op die spam berichten in mijn mailbox, dus laat mij erbuiten! 

Wat je keuze ook is: Denk er goed over na! Je kunt namelijk maar 1 pad bewandelen, nadat je die bent ingeslagen. Wat staat er op het spel(veel geld, reputatie etc.)? Hoe snel wil ik resultaten hebben? Dit zijn vragen die je jezelf kunt stellen, voordat je besluit om bezig te gaan met een bepaalde linkbuilding activiteit.

Stap 4: Welke link plekken / platformen / websites ga ik gebruiken?

Je kunt natuurlijk alle plekken waar je concurrenten vandaan linken gaan gebruiken als targetlijst. Zeker ook goed om mee te nemen, maar niet de allerbeste strategie. Waarom kom je niet met een eigen lijst van goede plekken. Je wil namelijk beter worden dan je concurrentie en niet precies doen wat zij nu al doen. Daarom is het verstandig om met een eigen link targetlijst te komen.

Jou lijst zou uit de volgende link targets moeten bestaan:

  • Website die relevant zijn aan jou website of websites die jezelf in beheer hebt
  • Website die dichtbij het onderwerp van jouw website staan.
  • Websites die informatie geven over websites van jouw onderwerp (nieuws websites, directories die gaan over jouw onderwerp, startpagina’s, blogs en artikel website die relevant zijn aan jouw onderwerp)
  • Websites die geïnteresseerde zouden kunnen zijn in jouw onderwerp
  • Websites waar het normaal is om jouw onderwerp te benoemen, over te schrijven en te linken

Zorg eerst voor websites die relevant zijn aan jouw website. Heb je zelf websites in beheer, dan is het goed om deze te gebruiken. Verder kun je kijken naar zakelijke partners, leveranciers en klanten. Kunnen zij meerwaarde bieden?

Daarna moet je bekijken of er websites bestaan die regelmatig schrijven over jouw onderwerp of waar ze de mogelijkheid bieden om websites te presenteren. Nieuws blogs, startpagina’s, directories en fora die gaan over jouw onderwerp zijn zeer geschikte targets.

Het laatste punt: Websites waar het normaal is om jouw onderwerp te benoemen, over te schrijven en te linken. Hierbij kun je denken aan sociale media. Het is normaal dat er hier links verschijnen, meningen en artikelen. Maak hier gebruik van. Google beschouwd dit steeds meer als een graadmeter voor jouw autoriteit op het web. Hoe meer mensen er praten over jouw website, hoe belangrijker je bent.

Stap 5: Maak de lijst!

Zorg dat je een geordende lijst maakt met targets. Het liefst werk ik in Excel. Hier kun je makkelijk afvinken welke links geplaatst zijn, in behandeling zijn of nog moeten worden geplaatst.

Linkbuilding tools, research tools en linkbuilding technieken

Hier heb je mijn nog niet over gehoord. Dit omdat het niet bij de strategie hoort. Er zijn zat artikelen op het internet en op deze website te vinden die je vertellen hoe je het linkprofiel van de concurrentie krijgt te zien. Verder zijn er veel tools te vinden die het proces sneller kunnen maken.

Indien jouw strategie inhoud dat je alle links van je concurrentie wilt bemachtigen. Dan kan dit natuurlijk een perfect hulpmiddel zijn. Echter raad ik het af. Ga voor unieke links. Je wilt links die niemand anders heeft. Je wilt voorbij je concurrentie. Begin daarom altijd met je eigen strategie. Je kunt later altijd nog wat extra sterke links die je concurrentie bezitten aan je linkprofiel toevoegen.

Een goede linkbuilding campagne uitvoeren kost nou eenmaal veel tijd. Indien je bereid bent om je linkprofiel rustig op te gaan bouwen en niet elke link wilt hebben die beschikbaar is, zul je slagen. Vooral met de nieuwe updates van Google is het nog belangrijker om na te denken over wat voor soort links goed zijn voor jouw linkprofiel.