Veel mensen denken nog steeds dat het niet verstandig is om naar externe websites te linken. Ze zijn bang dat hun website waarde verliest. Als ik gevraagd wordt om een website te optimaliseren, dan kom ik dit probleem vaak tegen. Er is geen enkele link naar andere websites te vinden. Natuurlijk is het absoluut niet verstandig om veel links aan te maken naar allerlei obscure plekken op het internet. Echter is het wel goed om te linken naar plekken op het internet met autoriteit en die relevantie hebben met de pagina waar je vandaan linkt. Externe links kunnen zeker bijdragen aan betere resultaten in de zoekmachine.

Het zorgt ervoor dat je meer inkomende links krijgt

Als jij vanaf je website naar anderen toe linkt, dan zorgt dit ervoor dat je links terug krijgt. Indien men ziet dat je regelmatig linkt vanaf je posts naar andere relevante websites, dan zal dit resulteren in meer kwalitatieve link exchange aanvragen. Men is dan ook bereid om jou te noemen in blog posts of pagina’s. Outbound links kunnen dus bijdragen aan je linkbuilding campagne.

Het zorgt voor een betere gebruikerservaring en het verlaagt de bounce rate

Indien je links post naar andere relevante plekken op het internet, dan verhoogt dit de gebruikerservaring. Men zoekt naar informatie en behalve je dat biedt op jouw website laat je de bezoeker ook zien waar ze nog meer kwalitatieve informatie kunnen vinden. Verder geef je aan dat jouw website is bedoeld om de bezoeker informatie te geven, in plaats van het alleen binnen loodsen van de bezoeker met als doel hem te willen vangen en te gebruiken voor je eigen doelstellingen.

Zorg ervoor dat je de outbound links laat openen in een nieuw venster. De bezoeker merkt dat je hem goede informatie wilt geven en dit zal resulteren dat ze geneigd zijn om verder te zoeken op de website naar meer informatie. Dit zal de bounce rate op de website verlagen.

De zoekmachines geven een website meer autoriteit door sterke outbound links

Denk aan alle grote websites met veel autoriteit. Wat hebben ze gemeen? Ze spelen een rol in de informatie vergaring van het internet. Ze laten als het ware zien welke websites interessant zijn en welke niet. Wikipedia geeft veel informatie, maar geeft gelijk aan welke pagina’s nog meer interessant zijn met betrekking tot een onderwerp. Of denk aan Sociale Media.

Dagelijks delen gebruikers over de hele wereld websites met elkaar op Facebook, Twitter en andere sociale platformen. Deze websites vertellen de zoekmachine welke andere websites interessant zijn. Indien je goede informatie verstrekt over jouw onderwerp, dan is het ook logisch dat je goede informatie verstrekt over andere websites die relevant zijn aan jouw onderwerp.

Het is tevens ook zo dat zoekmachines patenten hebben aangevraagd die deze theorie ondersteunen. Een goede website om deze patenten te bekijken en te weten wat er speelt bij de grote zoekmachines, raad ik de website SEO by the SEA aan.

Test zelf de resultaten

Ik weet dat zelfs veel SEO experts aanraden om weinig externe links te gebruiken. Ik ben van mening dat dit verkeerde adviezen zijn. Heel misschien zou het kunnen dat het jaren geleden een minder goed techniek was, hoewel ik dat ook betwijfel. Echter is het uit mijn ervaring gebleken dat externe links zeer goede resultaten kunnen opleveren voor uw pagina.

Probeer het zelf eens uit op pagina’s die nog wel een zetje kunnen gebruiken. Door goede relevante bronnen toe te voegen zul je merken dat de webpagina veel meer waarde krijgt. Tevens zal het resulteren in meer linkpartners, het verbeteren van de gebruikerservaring en zal je een autoriteit in je vakgebied worden.